Παιδαγωγική των Ψηφιακών Τεχνών Ι: Τέχνες και Τεχνολογία στην Εκπαίδευση

Κωδικός μαθήματος
03ΕΠΚΧ0 3-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Σειρά εμφάνισης
3
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Ψηφιακές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές/τριες στις έννοιες της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης, ώστε να είναι σε θέση να ορίσουν και να κατανοήσουν έννοιες όπως τον παιδαγωγικό σκοπό, τους στόχους, τις ανάγκες, τη σχεδίαση μαθήματος, τις διδακτικές μεθόδους και τις μαθησιακές θεωρίες. Δίνεται έμφαση στην κατανόηση της έννοιας της δημιουργικότητας στη διδασκαλία ενώ σκοπός είναι να γνωρίσουν τις σύγχρονες προσεγγίσεις για τις Τέχνες και την Τεχνολογία στην εκπαίδευση, μέσα από τη εξοικείωση τους με συγκεκριμένες εφαρμογές και παραδείγματα. Το μάθημα κινείται σε δύο βασικούς άξονες: 1. Την κατανόηση βασικών εννοιών παιδαγωγικής και διδακτικής, 2. Τη γνωριμία με τις έννοιες της δημιουργικότητας και της διεπιστημονικότητας στην εκπαίδευση. Μέσα από αυτό το πρίσμα η διδασκαλία των ψηφιακών τεχνών λειτουργεί ως όχημα τόσο για την ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων όσο και για την κατανόηση επιστημονικών εννοιών (STEAM προσέγγιση).

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Περιγράφουν τις βασικές έννοιες της παιδαγωγικής επιστήμης

  • Συνδυάζουν τα βασικά στοιχεία και τεχνικές της διδακτικής θεωρίας και πράξης

  • Συνθέτουν στόχους, μαθησιακά αποτελέσματα και δραστηριότητες για την παραγωγή εκπαιδευτικών σεναρίων 

  • Οργανώνουν τα στάδια μικρο-διδασκαλίας με έμφαση στις ψηφιακές τέχνες

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στην παιδαγωγική θεωρία και έρευνα (Παιδαγωγική-αναγκαιότητα και δυνατότητα της αγωγής)

  2. Ιστορική διάσταση της παιδαγωγικής (από τον 19ο στον 21ο αιώνα) - Λειτουργίες του σχολείου 

  3. Μετασχηματισμοί των κοινωνικών ανισοτήτων μέσα από το θεσμό του σχολείου - Τυπολογίες μαθητών και εκπαιδευτικών

  4. Η παιδαγωγική σχέση και η διαπροσωπική επικοινωνία στη σχολική τάξη- κεντρικά εκπαιδευτικά ιδεώδη και αναλυτικά προγράμματα σπουδών

  5. Μαθησιακές θεωρίες (μοντέλα και θεωρίες- από τον συμπεριφορισμό στη γνωσιακή θεωρία και τον εποικοδομισμό)

  6. Μαθησιακές θεωρίες (μοντέλα και θεωρίες -από τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες έως τον Συνδεσιασμό- Συμβολή των θεωριών μάθησης στη δημιουργία υπολογιστικών περιβαλλόντων μάθησης)  

  7. Νοημοσύνη και Εκπαίδευση - Η θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης- Ανάπτυξη δεξιοτήτων για τον 21ο αιώνα- η ανάγκη για δημιουργικότητα, κριτική σκέψη και συναισθηματική νοημοσύνη

  8. Νέοι γραμματισμοί & Αισθητική Αγωγή -Ψηφιακοί Γραμματισμοί στην εκπαίδευση

  9. Είδη ψηφιακών τεχνών & η αισθητική των νέων μέσων -Ψηφιακή Τέχνη στην Εκπαίδευση -Παραδείγματα και Εργαλεία

  10. Ηλεκτρονική μάθηση και κατηγορίες εκπαιδευτικών ψηφιακών περιβαλλόντων 

  11. Ψηφιακά αντικείμενα και μικροδιδασκαλία

  12. Εκπαίδευση- Τεχνολογία-Τέχνη : Μια σχέση με πολλαπλές δυνατότητες

  13. Τεχνολογίες στη Γενική και Καλλιτεχνική εκπαίδευση, I μέρος- (Παιγνιώδης Μάθηση, Εικονική Πραγματ. στην Εκπαίδευση, κ.ά.)

  14. Τεχνολογίες στη Γενική και Καλλιτεχνική εκπαίδευση, II μέρος- Παραδείγματα καλλιτεχνικής αγωγής με χρήση τεχνολογίας

 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Κριτική συζήτηση αναφορικά με την επίδραση της παιδαγωγικής θεωρίας και έρευνας στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας

  2. Κριτική συζήτηση αναφορικά με τις επιρροές που άσκησαν πρωτοπόροι παιδαγωγοί στην διαμόρφωση της εκπαίδευσης – το θεσμικό ρόλο του σχολείου 

  3. Κριτική συζήτηση αναφορικά με την εξομάλυνση των ανισοτήτων -Παιχνίδι ρόλων αναφορικά με τις τυπολογίες μαθητών και εκπαιδευτικών

  4. Παιχνίδι ρόλων αναφορικά με τις συμπεριφορές εκπαιδευτικών και επιπτώσεις στους μαθητές – Εξάσκηση στην ταξινομία του Bloom

  5. Ανάλυση και σύγκριση των βασικών μαθησιακών θεωριών- παραδείγματα στην ηλεκτρονική μάθηση

  6. Ανάλυση και σύγκριση των σύγχρονων μαθησιακών θεωριών- παραδείγματα στην ηλεκτρονική μάθηση 

  7. Ομαδο-συνεργατικές δραστηριότητες αναφορικά με τους ψηφιακούς γραμματισμούς

  8. Ομαδο-συνεργατικές δραστηριότητες αναφορικά με τα είδη ψηφιακών τεχνών

  9. Περιήγηση στις κατηγορίες εκπαιδευτικών ψηφιακών περιβαλλόντων

  10. Ομαδο-συνεργατικές δραστηριότητες της εκπαιδευτικής τεχνικής των Μικροδιδασκαλιών 

  11. Παρουσίαση των εργασιών στην τάξη και συζήτηση με στόχο την ανταλλαγή οπτικών και τη γνωριμία με τη συμμετοχική μαθησιακή

  12. Παρουσίαση των εργασιών στην τάξη και συζήτηση με στόχο την ανταλλαγή οπτικών και τη γνωριμία με τη συμμετοχική μαθησιακή

  13. Παρουσίαση των εργασιών στην τάξη και συζήτηση με στόχο την ανταλλαγή οπτικών και τη γνωριμία με τη συμμετοχική μαθησιακή

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Ενδιάμεση Γραπτή Εξέταση 25%

  • Εργασίες με παρουσίαση στην τάξη 25%

  • Γραπτή Τελική Εξέταση 50%

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση eClass, υπολογιστών, διαφανειών, βίντεο και διαδικτύου
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/3368/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Ιωάννης Ε. Πυργιωτάκης. (2011) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, ΠΕΔΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ,ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ Α.Ε., 978-960-9552-33-2

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Vosniadou, Stella (2001) How children learn. Vol. 7. Brussels: International Academy of Education.

  • Ιωάννης Ε. Πυργιωτάκης (2011) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη. ΠΕΔΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ,ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ Α.Ε., 978-960-9552-33-2.

  • Στυλιαράς, Γ., Δήμου, Β. (2015). Σύγχρονες θεωρίες μάθησης και συνεισφορά στον σχεδιασμό εκπαιδευτικών υπολογιστικών περιβαλλόντων. [Κεφάλαιο Συγγράμματος]. Στο Στυλιαράς, Γ., Δήμου, Β. 2015. Διδακτική της πληροφορικής. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. κεφ 1. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/723

  • Τζιφόπουλος, Μενέλαος Χ. (2019) "Τα ψηφιακά κόμικς στο σχολείο του 21ου αιώνα: προετοιμάζοντας τους σύγχρονους εκπαιδευτικούς." Παιδαγωγική επιθεώρηση 65.